Tips voor de Hardenberger vierdaagse

De eerste kilometers zijn waarschijnlijk al gelopen, met de nodige blaren en spierpijn gevoelens. Maar ook met mooie momenten, prachtige natuur en een goed gevoel. Tijdens de Hardenberger vierdaagse zullen er veel verschillende mensen lopen en zul je ook verschillende looptechnieken zien. Wil je makkelijker lopen en een verbetering in je looptechniek? Lees dan snel verder!

Wandelen

De gezondheidsvoordelen van wandelen is voor veel wandelaars niet onbekend. Wandelen kan een ontspannen gevoel geven en je blijft er fit en gezond door. Wanneer je, zoals bij de Hardenberg vierdaagse langere afstanden loopt dan is je wandeltechniek een van de zaken die aandacht behoeft. 

Tips:

Houdt tijdens het wandelen de stappen klein. Grote stappen zijn niet efficiĆ«nt, doordat uw hele lichaam deze afstand ook moet overbruggen. Kleinere stappen voelen dan ook natuurlijker aan. Door de knie van je voorste been voldoende op te trekken zal je merken dat de snelheid nog meer zal toenemen en je makkelijker loopt. De kracht komt van het achterste been. 

Het voorste been doet daar nog een schepje bovenop door de knie omhoog en naar voren te brengen. Hierdoor ontstaat een buiging in uw heup waardoor de buikspieren geactiveerd zullen worden. Hierdoor wordt het gemakkelijker om uw voet af te wikkelen.

Wandeltechniek m.b.t. de voet

1. Raak de grond eerst met je hiel;
2. Wikkel af van je hak naar je voorvoet;
3. Zet af met je voorvoet;
4. Breng het andere been voorwaarts en raak de grond weer met de hiel;
5. Zorg dat je bij elke stap je grote teen blijft voelen;
6. In het begin kan het zijn dat je scheenspieren vermoeid raken en stijf voelen. Dit verdwijnt wanneer ze na enkele wandelingen gewend zijn geraakt aan de belasting. 

Wandeltechniek m.b.t. uw houding

Een juiste techniek voorkomt overbelastingsklachten en activeert de juiste spieren. Een goede wandeltechniek zorgt er tevens voor dat je een bepaalde afstand langer kunt volhouden. Je zult simpelweg minder snel vermoeid raken. Ook je houding is uiterst belangrijk om comfortabel en gemakkelijk te kunnen wandelen. Je zult makkelijker ademen en het kan rugpijn voorkomen.

1. Sta mooi rechtop en krom de rug niet;
2. Leun niet voorwaarts of achterwaarts;
3. Kijk vooruit (10 meter voor u), niet naar de grond;
4. Kin omhoog (evenwijdig met de grond), dit vermindert de druk op de nek en rug;
5. Schouders ontspannen en een beetje achterwaarts;
6. Trek je buik in;
7. Achterwerk intrekken en heupen lichtjes voorwaarts, dit voorkomt het krommen van de rug.

Wandeltechniek m.b.t. tot uw armen

1. Bij het wandelen op een hoog tempo houd je de ellebogen in 90 graden;
2. Probeer de handen ontspannen te houden;
3. Breng de armen voorwaarts en weer terug. Houd je armen dicht bij je romp;
4. Uw handen mogen niet de middenlijn van je lichaam passeren;
5. Wanneer je de armbeweging versneld uitvoert zal het looptempo toenemen.

Succes met de Hardenberger vierdaagse en mocht u hulp nodig hebben kan u voor vrijblijvende tips mailen naar info@oefentherapiehardenberg.nl !