Carnaval vieren zonder rugpijn !

Kent u dat, carnaval? En bent u dit jaar van plan om het misschien wel voor het eerst te gaan vieren? Dan hier onder wat handige tips om rugpijn en nekpijn tijdens carnaval zoveel mogelijk te voorkomen!

De geschiedenis van carnaval?


Carnaval is oorspronkelijk een rooms-katholiek feest en duurt 3 aaneengesloten dagen. Carnaval begint dit jaar op zondag 26 februari 2018 en eindigt op dinsdagavond 28 februari. Het is dan ook niet raar dat tijdens de carnaval de vermoeidheid toeslaat in het lichaam. Vaak ontstaat dit door lang staan tijdens optochten, veel dansen en de polonaise ! Deze vermoeidheid in het rug kan uiteindelijk voor rugpijn en nekpijn zorgen.


Waar kan u op letten tijdens carnaval om rugpijn zoveel mogelijk te voorkomen?


Om uw dag goed te beginnen en lang vol te kunnen houden, kunt u enkele oefeningen uitvoeren waarmee u uw rug zoveel mogelijk voorbereidt op een lange dag staan. Hierdoor voorkomt u rugpijn zoveel mogelijk.

Oefening: Wokkel
Ga op uw rug liggen en spreid uw armen naast uw lichaam, met de handpalmen naar het plafond gericht. Zet rustig uw voeten op de grond en buig hierbij uw knieën. 
Ga rustig met uw beide knieën eerst naar links en vervolgens naar rechts. Zorg dat uw armen op de grond blijven rusten tijdens de beweging. Zo voorkomt u dat uw rug tijdens de oefening meebeweegt. Beweeg uw knieën rustig 1 minuut heen en weer. 
 
Oefening: Puppy
Ga op uw buik liggen en houd uw armen onder uw borst. Druk uzelf omhoog maar houd uw navel op de grond. Houd dit een paar tellen vast en ga weer rustig omlaag. Probeer uw rugspieren niet aan te spannen maar volledig ontspannen te houden. Herhaal dit maximaal 5 keer.

Let op: bovenstaande oefeningen mogen geen pijn veroorzaken. Indien u pijn ervaart, is het aan te raden om contact met ons op te nemen.


Tijdens carnaval: let op uw houding 


Wanneer u langere tijd op één vaste plek staat te kijken naar de optocht, let dan op uw houding. Sta stevig op twee voeten en zorg dat uw knieën niet in een slot stand staat. Dit betekent dat u moet kunnen wiebelen met de knieën. Ga wanneer u moe word een stuk lopen of verdeel uw gewicht van het ene been naar het andere been.
Belangrijk is om zoveel mogelijk in beweging te blijven. Denk vooral aan een ontspannen houding tijdens de polonaise waarbij uw schouders laag blijven.
Tijdens het carnaval vieren is het handig om af en toe een bankje op te zoeken, waar u tien minuten uit kan rusten. Verder zijn stevige en ondersteunende schoenen aan te raden, deze ondersteunen u bij een goede houding.


Herstellen na carnaval


Probeer voldoende uit te slapen. Met een goede nachtrust zorgen we voor een herstel van de spieren en dus ook uw rug.
Probeer alles met mate te doen. Geniet van het carnavalsfeest meer weet uw eigen grenzen. Ook het nuttigen van alcohol kan een negatief effect hebben op uw rugpijn en nekpijn. Uw lichaam reageert namelijk later pas op de belasting waardoor u een dag er na veel last kan hebben van rugpijn of nekpijn.


Meer informatie?

Heeft u vragen of wilt u graag een persoonlijk behandelplan op maat opstellen? Neem dan contact op via tel: 0523 26 08 00. Of vul het contact formulier in. Oefentherapie Hardenberg helpt u graag!

En voor nu, een fijne carnaval zonder rugpijn toegewenst!! Alaaf!!!