WINTERTIPS 2017

Wist u dat u in de winter vaak meer last heeft van spierpijn? Of dat uw lichaam door een wandeling in de buitenlucht het ‘gelukshormoon’ endorfine aanmaakt? Lees hieronder mijn wintertips!

Veel cliënten geven aan dat ze in de koude winterdagen moeite hebben om uit bed te komen vanwege een stram en stijf gevoel in de rug. Bij een koude temperatuur zijn we sneller geneigd om lekker binnen te blijven en bewegen we dus over het algemeen minder in de winterperiode dan in de zomerperiode. Bij minder beweging worden uw spieren en gewrichten dan onvoldoende ‘gesmeerd’ met als resultaat dat uw spieren stijf kunnen worden.

Gezond voelen tijdens de wintermaanden
Naast het minder bewegen in de winterperiode, is het ook aangetoond dat mensen zich meer kwetsbaar voelen, meer vatbaar zijn voor de griep en zich minder ‘happy’ voelen*. Heeft u ook iets meer moeite met de winter? Graag geef ik u een aantal praktische wintertips om tijdens de koude maanden u fitter en gezonder te voelen!
*Bron: trimbos.nl

Uw rug bewegen in de winter
Momenteel zeg ik geregeld tegen mijn cliënten: “In de winter is het veelal nodig om even ‘op te warmen’ om op gang te komen”. Spieren reageren namelijk op een koude temperatuur. Flinke spierpijn of stijfheid in uw spieren kunnen optreden bij blootstelling aan temperatuurwisselingen. Wellicht heeft u dit zelf ook wel eens gemerkt wanneer u bijvoorbeeld een tijdje op de tocht gezeten. Uw spieren kunnen hierdoor na een tijdje pijnlijk en stijf aanvoelen. 
In de winterperiode is daarom aan te raden om uw dag te beginnen met een ‘warming-up’ en gedurende de dag oefeningen te doen om uw spieren warm te houden. Vraag gerust uw oefentherapeut welke rugoefeningen voor u geschikt zijn. 

Ga naar buiten!
Wist u dat…  uw lichaam door buitenlucht het hormoon endorfine aanmaakt? Dit is het zogeheten ‘gelukshormoon’ met een pijnstillende eigenschap. Dus ook wanneer u rugpijn heeft, is het aan te raden om in beweging te blijven door een wandeling in de buitenlucht. Maak dus gerust een mooie wandeling tijdens de feestdagen met de familie!  

Gladheid in de winterperiode
Wees alert op gladheid, want bij een misstap kan het u snel in de rug schieten. Daarnaast heb ik tijdens de sneeuwdagen standaard mijn sneeuwschuiver (met lange steel) en zout al klaar liggen. Op die manier blijf ik in beweging én houd ik tegelijkertijd het pad voor mijn huis sneeuwvrij. 

Kleed u voldoende en warm aan
Het ‘warm aankleden’ is een advies wat ik mijn cliënten geregeld geef tijdens de koude wintermaanden. Warme spieren zullen namelijk minder snel verkrampen. Zo trek ik in de koude winterperiode altijd een extra shirt onder mijn kleren aan. Tip: wol, zijde en synthetische stoffen houden de warmte beter vast dan bijvoorbeeld katoen.

Hoe blijft u met de juiste voeding warm tijdens de winterdagen?
Gezonde voeding draagt bij aan een goede balans en een goed afweersysteem van het lichaam. Naast het blijven bewegen kan ook voeding helpen om uw lichaam op temperatuur te houden.

Enkele voedingstips voor u deze winter:
*Verminder het eventuele alcoholgebruik tijdens de wintermaanden. 
Alcohol verlaagt namelijk de lichaamstemperatuur en verhoogt daarmee het risico op onderkoeling. Alcohol zet tijdelijk de bloedvaten uit en geeft kortdurend een warm gevoel maar verlaagt direct daarna de lichaamstemperatuur.

*Het klinkt misschien onlogisch, maar juist de koude dranken kunnen u helpen opwarmen, aangezien uw bloedvaten dan vernauwen (en het lichaam dus warmte kan vast kan blijven houden). Het drinken van warme dranken om het warmer te krijgen werkt alleen zeer kortdurend. Het lichaam signaleert namelijk dat er warmte aankomt en reageert erop door af te koelen. Averechts dus!

*christmasdrinks
Gember kan uw lichaamstemperatuur verhogen en uw verkoudheid verzachten. Gember geeft namelijk een boost aan het lichaam en uw bloedcirculatie. Daarnaast werken bijvoorbeeld hete pepers (zoals cayennepeper) om uw lichaam harder te laten werken waardoor u het warmer krijgt.

Tips: Weerstand verhogen door vitamines
Naast het aanpassen van uw voeding tijdens de winterdagen heeft uw lichaam ook behoefte aan een voldoende inname van vitamines.

Vitamine D
Doordat we over het algemeen minder zonlicht zien in de winterperiode, kunt u in de winter een vitamine D tekort oplopen. Probeer daarom voldoende zonlicht te krijgen door ook binnenshuis de gordijnen op te doen en geregeld buiten een frisse neus te halen. Zo wandel ik voor de extra vitamine D elke week met mijn vriendin in het bos.

Vitamines B12 en vitamine C
Daarnaast zorgen vitamines B12 en vitamine C voor een goede weerstand. Vitamine B12 kunt u veel vinden in vleeswaren, vis, eieren en melkproducten. Sinaasappels staan vooral bekend om hun hoge Vitamine C-gehalte.

Hoe voorkomt u een winterdepressie?
In de maanden november en december komt depressie het meest voor, zo blijkt uit de zoekopdrachten van Google (bron: Google.com/Trimbos.nl). Vandaar dat het ook wel een ‘winterdepressie’ wordt genoemd.

Om een vorm van een winterdepressie zo goed als mogelijk te voorkomen is een dagelijks ritme erg belangrijk. Sta bijvoorbeeld elke dag voor 8 uur op. Dit zorgt voor een regelmatige biologische klok. Start daarnaast iedere morgen met een goed ontbijt. Na een goed ontbijt gaat de spijsvertering werken, komt het lichaam op gang en verdwijnt de slaap. 

Behoefte aan meer wintertips?
Zoals u hierboven heeft kunnen lezen, zijn er veel aanpassingen mogelijk om de winter gezond door te komen. Heeft u naast onze wintertips nog vragen of advies nodig over wat voor u het beste is voor een gezonde winterperiode? Of over welke rugoefeningen voor u geschikt zijn in de winter? Oefentherapie Hardenberg adviseert u graag!