Zomerstop, hoe blijf je fit?

Het seizoen is voor de meeste teamsporters ten einde, de zomerstop is een feit. Als sporter zelf heb je even geen training en kun je genieten van een welverdiende vakantie!

Ook het lichaam is toe aan rust, het lichaam kan wat langer herstellen van de pijntjes die op het einde van het seizoen vaak aanwezig zijn. Maar is rust wel de juiste prikkel om van een blessure af te komen? Het antwoord is nee! Regelmatig zien wij aan het begin van het nieuwe seizoen, sporters die zich bij ons melden, met blessures die voor de zomerstop al aanwezig waren.

Na het einde van de competitie is het natuurlijk prima om even enkele weken niks te doen, te genieten van een welverdiende zomervakantie en het spreekwoordelijke hoofd leeg te maken.

In topvorm aan de seizoenstart?
Toch is het verstandig om na een week of drie de sportschoenen uit de kast te halen om je basisconditie op niveau te houden. Ook is dit het ideale moment om extra aandacht aan een blessure te geven. Veel blessures worden namelijk veroorzaakt door een verminderde beweeglijkheid van gewrichten of verminderde kracht, stabiliteit of uithoudingsvermogen van het lichaam. Deze factoren zullen dus met 4 weken zon, zee, strand en bier niet verbeteren!

Heb je een blessure?
Loop je al een tijdje met een blessure of heb je een blessure die regelmatig terug komt? Dan is het verstandig om daar in de zomer mee aan de slag te gaan. Je kunt denken aan rugklachten, lies- of hamstringklachten of een pijnlijke enkel die telkens de kop op steekt. Het is raadzaam om de blessure door ons te laten beoordelen. Wij beoordelen of je gewrichten voldoende bewegen, je spierkracht en stabiliteit op niveau is en of er sprake is van weefselschade.
Wij helpen graag om je gewrichten weer beter te laten bewegen en oefeningen te geven om de kracht en stabiliteit te verbeteren. Zo zorgen we er samen voor dat je na de zomer weer fit en blessurevrij aan het nieuwe seizoen kunt beginnen!

Algemene tips voor de 'zomerstop'
- Sport minimaal 3x per week matig intensief voor een duur van 45-60 min, het belangrijkste doel is dat je basisconditie op peil blijft.
- Probeer in de zomerstop alternatieve sporten dan je gebruikelijk sport en hobby, dit zorgt er voor dat je bij de start van het seizoen weer gemotiveerd op de eerste training staat.
- Train je gehele lichaam op kracht en stabiliteit, dit draagt er aan bij dat je minder risico op blessures loopt!

Oefenschema voor de zomer
Ben jij niet geblesseerd, maar wil je wel werken aan je kracht en conditie dan hebben wij in samenwerking met het beweegcentrum de mogelijkheid om te trainen in de zomerstop. Hierin zal je aan de slag gaan met oefeningen om de belangrijkste spiergroepen te versterken en een cardioschema voor je algehele conditie. Mocht je geïnteresseerd zijn dan kun je een mailtje sturen naar: info@oefentherapiehardenberg.nl !

Een hele sportieve sportzomer gewenst, maar kom op tijd in actie om weer topfit aan de seizoenstart te verschijnen!